OPETTAJAN TYÖN
SUUNNITELMALLISUUS JA TULEVAISUUS 2016
Saara Kotajärvi
ECVET
ECVET on järjestelmä, jonka avulla
ammatillisen koulutuksen opintosuorituksia voidaan siirtää maasta toiseen niin,
että ne ovat vertailukelpoisia. Tavoitteena on toisaalta lisätä yksilöllisten
opintopolkujen mahdollistumista ja toisaalta lisätä sekä opiskelijoiden että
opettajien (kuin myös muun henkilökunnan) liikkuvuutta. – Viittaan tässä myös oppilaitosten
kansainvälistymisstrategioihin, joissa liikkuvuuden lisääntyminen on
keskeisempiä tavoitteita. Esimerkiksi OAMK:n strategiassa on tarkalleen
määriteltynä ulkomaille vaihtoon lähtevien opiskelijoiden ja opettajien määrät,
samoin oppilaitokseen tulevien opiskelijoiden ja opettajien määrät.
Strategiassa myös määritellään, millä muilla keinoilla kansainvälistymistä
tuetaan. ( Oulun ammattikorkeakoulun
kansainvälisen toiminnan suunnitelma vuodelle 2013). Järjestelmän tavoitteena
on myös pedagoginen uudistus, jossa jäykästä suoritusten keräämisestä on
siirrytty osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Tämä on merkittävä
uudistus, joka on vaatinut myös suomalaisen ammatillisen koulutusjärjestelmän
uudistuksia.
TUTKE UUDISTUS
TUTKE-uudistus eli ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän uudistus
on vaatinut - ja vaatinee edelleen –
muutosta sekä ajattelutavoissa että toiminnoissa. Tähän saakka on opintojen
suorittaminen tietyn kaavan, standardin mukaan, ollut keskiössä. Nyt keskiössä
ovat opiskelijan osaaminen ja sen kehittymisen tukeminen.
Opetuksen suunnittelun lähtökohtana ovat osaamisperusteisuus,
yksilöllisyys (henkilökohtaiset oppimisen suunnitelmat) sekä
työelämälähtöisyys. Tämä asettaa vaatimuksia sekä oppijalle itselleen että
häntä ohjaavalle opettajalle.
Opettajan työn kuva muuttuu suoritusten mahdollistajasta oppimisen ja
osaamisen tukemiseen. Opettaja ei voi enää tarkastella, onko oppilas ollut
riittävästi läsnä ja suorittanut riittävät kokeet, tentit tai tehtävät vaan
hänen tulee arvioida oppijan osaamista. Oppija puolestaan arvioi omaa
osaamistaan, tunnistaa osaamisensa ja arvioi täydennettävän osaamisen.
Opettajan tulee arvioida, onko osaaminen riittävää, onko oppija riittävällä
tavalla osoittanut ja dokumentoinut osaamisensa vai tarvitaanko osaamisen
täydentämistä. Oppija voi hankkia osaamista myös muualta kuin oppilaitoksen
tarjoamasta tai hänellä voi olla osaamista jo ennestään liittyen aiempaan
koulutukseen ja kokemukseen. Kun opettaja aiemmin pystyi arvioimaan suoritusta
tiettyjen kriteerien mukaan, on hänen nyt kyettävä katsomaan asiaa laajemmin ja
osattava tunnistaa osaaminen oppijan antamien näyttöjen ja/tai dokumenttien
perusteella. Tämä ei välttämättä aina ole aivan yksiselitteistä ja vaatii
opettajalta paneutumista asiaan, vahvaa osaamista osaamisalueesta sekä
laaja-alaista näkemystä, ennakkoluulottomuuttakin.
Yksi uudistuksen aiheista on työelämälähtöisyys. Entistä enemmän pyritään
siihen, että ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet vastaavat työelämän
vaatimuksia. Myös oppimisympäristöjen tulisi olla mahdollisimman lähellä aitoja
työelämäympäristöjä. Työelämä muuttuu kaiken aikaa ja sen myötä muuttuvat myös
ne vaatimukset, joita opiskelijalta vaaditaan, jotta hänestä tulee työn osaaja.
Oppilaitokset ovat tietenkin kautta aikojen tehneet yhteistyötä työelämän
kanssa mutta nyt sen merkitys korostuu. Parhaimmillaan tästä hyötyvät kaikki –
niin oppija, oppilaitos kuin työelämäkin. Yhdessä voidaan suunnitella oppijan
osaamistarpeita vastaavat työtehtävät, jotka tukevat hänen oppimistaan ja
osaamistaan. Samalla työpaikka voi saada arvokasta lisäosaamista ja
kehittämisen mahdollisuuden oppijan ja hänen oppilaitoksensa mukanaan tuomalla
(uudella) tiedolla ja taidoilla. Aidossa työympäristössä voidaan tunnistaa
sellaista osaamista, joka muuten joidenkin oppijoiden kohdalla olisi työlästä.
Tästä voisi esimerkkinä olla nuori, jonka kirjalliset ja suulliset taidot
ontuvat mutta joka käytännön työtehtävissä osoittaa osaamisensa mitä
parhaimmilla tavoilla. Mikäli oppiminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen
tapahtuvat työympäristössä, oppija saavuttaa sellaisia taitoja, joita oppilaitosympäristö
ei välttämättä tue: oma-aloitteisuutta, päätöksentekotaitoa sekä
vuorovaikutustaitojen kehittymistä oman ammattialan vaatimalle tasolle (tai
ainakin siihen suuntaan).
Uudistus vahvistaa oppijan mahdollisuutta omaan yksilölliseen
oppimispolkuun. Hänen on osoitettava osaamisensa ammattitaitovaatimusten
mukaisesti mutta hänellä on enemmän vaihtoehtoja osaamisensa osoittamiseen. Hän
voi suunnata opintojaan niin, että voi entistä paremmin opiskella omien
mielenkiinnon ja innostuksen mukaan. Näin hänen motivaationsa säilyy paremmin
ja se taas todennäköisesti takaa sen, että hän saa opintonsa loppuun ajoissa;
tämähän on myös oppilaitoksen ja valtiovallan intresseissä.
MILLAINEN ON OPETTAJAN TYÖN TULEVAISUUS ?
Opettajan työn kuva laajentuu uudistuksen myötä. Hänen tulee hallita myös
muita alueita kuin perinteinen opettaminen.
Suunnittelu on yhä keskeisemmässä asemassa opettajan työssä. Vaihtuvat
oppimisympäristöt, yksilölliset oppimispolut ja osaamisperusteisuus vaativat
toisenlaista suunnittelua kuin aiempi suorituksiin ja aikatauluihin sidottu
oppiminen. Työelämässä käytetyt työmenetelmät ja tekniikat sekä ajattelutavan
muutokset (esimerkiksi sosiaalialalla normaaliudesta yksilökeskeiseen
työtapaan) edellyttävät opettajalta tiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän
kanssa. Lainaan tähän esimerkin ammattioppilaitoksessa opiskelevan poikani
äidinkielen tunnilla ryhmän tekemästä lehtisestä: ”Terveiset sieltä
(työssäoppimispaikasta) olivat, että olisi hyvä teillä koulussa opettaa enemmän
alaan liittyviä työharjoitteita, mitä oikeassakin työelämässä tehdään”.
Pitäisikö tämä tulkita niin, että työssäoppimispaikalla odotettiin oppijan jo
osaavan tehtävät, joihin hänet siellä ohjattiin? Opiskelija oli edelliseen
vastannut seuraavasti: ”Opetussuunnitelmaan voisi aika olla tehdä isoja
muutoksia, että ei aina tarvitsisi sanoa työharjoittelupaikassa, että ei
minulle ole opetettu käytännönasioita. Vähemmän teoriaa enemmän käytäntöä” .
Teksti on kirjoitettu vuonna 2016 syksyllä.
Yksilökeskeisyys vaatii opettajaa ottamaan suunnittelussa, toteutuksessa
ja arvioinnissa huomioon oppijan yksilöllisen opintopolun. Suunnittelu lähtee
tosiasiassa (myös työelämälähtöisyyden ja osaamisperusteisuuden osalta) jo
kauempaa eli oppilaitoksen suunnitelmista toteuttaa uuden ajattelumallin
mukaista oppimista ja oppimisympäristöjä ja – malleja. Yksilökeskeisyys näkyy
oppijan henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa, jonka oppija laatii itse
mutta yhdessä opettajan kanssa. Mikäli työelämä on suunnittelussa mukana, aina
vain parempi; tätähän uusi ajattelumalli edellyttää. Opettajan tehtävänä on
tukea oppijaa suunnitelman teossa niin, että oppiminen ja tarvittava osaaminen
mahdollistuvat. Hänen tulee realistisesti arvioida, onko oppijan mahdollista
päästä osaamistavoitteisiin suunnitellulla tavalla ja antaa jatkuvasti
palautetta sekä osaamistavoitteiden saavuttamisesta että suunnitelman toteutumisesta.
Opetus tulee suunnitella mahdollisimman isoiksi kokonaisuuksiksi
työelämälähtöisesti.
Oppijalle on asetettu ammattitaitovaatimukset ja opettajan vastuulla on
suunnitella oppimista niin, että tämä mahdollistuu. Sanomattakin on selvää,
että opettajan on tunnettava nämä tavoitteet. Hänen on tunnistettava erilaiset
työtehtäväkokonaisuudet, joiden avulla osaaminen mahdollistuu. Opettaja
suunnittelee (mahdollisesti ja toivottavasti yhdessä muiden opettajien ja muun
henkilökunnan kanssa) oppijan työjärjestyksen. Voisi kuvitella, että tämä on
haasteellinen vaihe: miten suunnitella yksittäisen oppijan ja toisaalta ryhmän
työjärjestys niin, että käytännössä työjärjestystä on mahdollista noudattaa ja
osaaminen varmistuu? Oppilaitoksella on tietyt raamit, joiden puitteissa opetus
tapahtuu ja tämä tietenkin asettaa reunaehtoja myös opettajan työn
suunnittelulla ja toteutukselle. Toisaalta voisi kuvitella, että tällainen
työskentely, jossa yksilöllisyys on keskeinen lähtökohta, opettaja voi käyttää
omaa luovuuttaan sovittaessaan yhteen eri intressejä. Opettajalta vaaditaan yhä
parempia vuorovaikutustaitoja myös suunnitteluvaiheessa; joutuuhan hän
suunnitellessaan tekemään yhteistyötä monen tahon kanssa.
Opettaja joutuu myös suunnittelemaan, millä tavalla hän seuraa oppijan
oppimisprosessia ja osaamistavoitteiden saavuttamista ja suunniteltava, miten
hän tukee oppimisprosessia.
Opettajan työn suunnittelu – hänen työnkuvansa - olisi hyvä tehdä yhdessä
johdon kanssa. Mikäli tavoitteena on aito työelämälähtöisyys, on
tarkoituksenmukaista tehdä suunnitelmallista yhteistyötä työelämän kanssa. Opettajan
on hyvä yhdessä johdon kanssa arvioida, millä tavalla suunnittelu on onnistunut
suhteessa uuteen ammatilliseen koulutukseen.
Opettajan substanssiosaamiselle ja pedagogiselle osaamiselle uusi
ajattelutapa asettaa myös vaatimuksia. Työelämän vaatimukset vaihtelevat ja
yleensä lisääntyvät; tässä muutoksessa opettajan on pysyttävä mukana. Työelämä
kokemukseni mukaan toisaalta odottaa oppilaitosyhteistyön tuovan mukanaan
jotakin uutta työyhteisöön ja toisaalta opettaja odottaa yhteistyön antavan
itselleen, oppijalle ja oppilaitokselle jotakin uutta. Opettajan on oltava
valmis hankkimaan substanssiosaamistaan lisää; hänellä on oltava
avarakatseisuutta ja ennakkoluulottomuutta omaksuakseen uusia ajatuksia, tietoa
ja ajattelumalleja.
Ammatillisen koulutuksen muutos asettaa vaatimuksia opettajan
pedagogiselle osaamiselle. Ottaessaan huomioon oppijan yksilöllisen
oppimispolun on opettajan osattava valita oikeita pedagogisia ratkaisuja. Millainen
pedagoginen ratkaisu sopii juuri tälle oppijalle, tälle ryhmälle? Millä tavalla
mahdollistan ja tuen oppijan motivaation syntymistä niin, että hän löytää omat
vahvuutensa ja osaa itse valita itselleen sopivat oppimisstrategiat niin, että
osaaminen varmistuu ja samalla oppimisprosessi etenee? Yhteistoiminnallinen
oppiminen ja vertaisarviointi tulevat korostumaan jatkossa entistä enemmän;
opettajan tulee löytää motivaatio näiden pedagogisten mallien käyttöön ja näin
innostettava oppijoitaan niihin. Opetusta on suunniteltava niin, että
pedagogiset ratkaisut tukevat oppijan itseohjautuvuutta ja antavat hänelle
edellytyksiä (yksilöllisesti) suunnitella omaa oppimistaan myös työelämässä.
Kansainvälistyminen asettaa myös vaatimuksia opettajan työlle. Opettajan
tulee pitää omaa kansainvälistymis- ja monikulttuuriusosaamistaan ajan tasalla,
myös kielitaitoaan. Hänen tulee olla tietoinen oppilaitoksen tavoitteista tässä
suhteessa ja tukea sekä omien oppijoidensa osaamista tässä kuin myös olla
valmis ottamaan oppijoikseen oppilaita eri kulttuureista.
Toteuttaessaan arviointia opettajan tulee osata arvioida oppimista ja
osaamista erillisinä kokonaisuuksina. Palaute, jonka opettaja antaa, on osa
arviointia. Palutteen tavoittena on tukea oppijaa näkemään vahvuuksiaan ja
toisaalta näkemään kehitettävät seikat ja osaamisalueet. Palautteen avulla
voidaan yhdessä arvioida osaamista mutta myös oppimisprosessia. Parhaimmillaan
palaute antaa oppijalle oivalluksia hänestä itsestään oppijana, hänen
ammatillisesta osaamisestaan ja oppimisprosessista.
Arvioinnin tulee olla oikeudenmukaista ja realistista mutta sen avulla ei
saa ”tyrmätä” oppijaa vaan auttaa häntä näkemään oleelliset asiat. Opettajan on
osattava suunnitella, missä vaiheessa oppimisprosessia hän arvioi osaamista ja
oppimisprosessia niin, että se parhaiten tukee oppijaa mutta myös edistää
oppimistavoitteiden saavuttamista.
POHDINTAA
Haastattelin tätä kirjoittaessani kolmea nuorta, joilla on kokemusta
opiskelusta ammatillisessa oppilaitoksessa. Vävyni Sami valmistui
LVI-asentajaksi 2009, poikamme Veikko valmistuu tänä keväänä puualan
perustutkinnosta ja poikamme Eelis opiskelee toista vuotta rakennuspuolella.
Halusin kuulla heiltä, millä tavalla ja missä oppimista tapahtui7tapahtuu ja
millä tavalla osaamisperusteisuus näkyy – jos näkyy – opinnoissa.
Näyttäisi olevan niin, että osaamisperusteisuus on todellisuutta
poikiemme kohdalla. Enää ei vaadita ehdotonta läsnäoloa esimerkiksi yhteisten
aineiden kohdalla vaan esimerkiksi Veikko suoritti matematiikan tekemällä
ensimmäisellä tunnilla tentin, jonka perusteella hän osoitti vaadittavan
osaamisen. Sami on valmistunut vaiheessa, jolloin osaamisperusteisuus ei ollut
näkynyt heillä ollenkaan. Eeliksen kohdalla termi osaamisperusteisuus oli tuttu
ja hänen mukaansa se ehkä näkyy parhaiten siinä, että ehdotonta läsnäoloa ei
joka aineessa vaadita.
Työelämälähtöisyys näkyy poikien kertomassa jollakin tavalla mutta en
osaa arvioida, millainen muutos se oikeastaan on ollut. Eeliksen opetus on
tapahtunut pääasiassa aidolla talonrakennustyömaalla näiden kahden vuoden
aikana, joten oppimista tapahtuu aidossa ympäristössä. Veikko on antanut
vaadittavat näytöt oppilaitoksessa. Samin mukaan hän ei oppinut
työssäoppimispaikoissa mitään (paitsi oppi tunnistamaan erinäisiä LVI-alan
tarvikkeita). Nyt, oltuaan työelämässä jo usean vuoden, hän arveli, että ei
taitaisi ostaa taloa, jonka rakentajina ja LVI-osaajina olisi ollut
ammattioppilaitoksen opiskelijoita…
Omissa opinnoissani osaamisperusteisuus on näkynyt hienosti. Uudenlaisen
ajattelumallin omaksuminen vaati runsaasti aikaa – ja tekemistä. Kun asteittain
täytti HOPS:aan ja suunnitteli opiskeluaan, alkoi vähitellen ymmärtää idean ja
sen hienouden. Työssäni olen tavannut monia sosiaali- ja terveysalan
opiskelijoita, jotka ovat työssäoppimisjaksolla yksikössämme. Yksikön
esimiehenä keskutelen heidän tavoitteistaan ja näytön suunnitelmista. Näyttää
siltä, että tällä hetkellä osaamisperusteisuus ei vielä tällä alalla näy – ei
ainakaan minulle. Lähihoitajaopiskelijoiden tavoitteet ja suunnitelmat ovat
erittäin moniselkoisia ja moninaisia. Myös näyttösuunnitelmat ovat mielestäni aivan
liian monimutkaisia. Edellä mainitut ovat mielestäni vielä irrallaan käytännön
työelämästä (esimerkiksi neljän viikon aikana laadittava kuntoutumista tukeva
suunnitelma yhdelle asiakkaalle; täysin epärealistista tai sitten ajattelen
asian liian laajasti. Kaikilla opiskelijoilla on käsittääkseni ollut aivan
samat suunnitelmat eikä siellä ole muistaakseni ollut mainintaa
osaamisperusteista…
Uusi malli vaatii aikaa – ja meitä, uudella tavalla osaamisemme saaneita
opettajia. Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailmanlaajuisesti tunnettua ja
arvostettua mutta jotta säilymme kilpailukykyisinä jatkossakin, on uudistuttava
jatkuvasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti