Ope-opinnot alkavat olla loppusuoralla - opetusharjoittelu vielä, kasvatustieteelliset opinnot hyvällä mallilla ja siinäpä ne alkaa olla. Sain ne vaadittavat digimerkitkin kerättyä! Olen siis somemestari, googlemestari ja saanut somenoviisi arvonimen. Etukäteen pelkäsin, etten saa noita digimerkkejä suoritettua ikinä. Mutta kun vaan päätin, että nyt teen ne yksi kerrallaa, niin niin vain sain ne tehtyä.
Olen pohtinut tämän talven aikana, mistä sain motiivin ja innostuksen opintojen loppuun saattamiseen. Opintonihan keskeytyivät kerran; olin lähiopetusryhmässä mutta en voinut oleskella koulun tiloissa huonon sisäilman vuoksi, sain niin pahoja oireita. Tämä oli siis vuoden 2015 syskyllä. Todenteolle aloitin sitten opiskelun syksyllä 2016 ja nyt loppusuoralla.
Heti, kun laitoin itselleni tavoitteen, että valmistun keväällä 2017, sain uutta intoa ja energiaa opiskeluuni. Samalla ryhdyin haaveilemaan ulkomaanharjoittelujaksosta ja päätin, että teen kaikkeni, että se onnistuu. Selkeät tavoitteet lisäsivät motivaatiota ja huomasin nauttivani opiskelusta - jälleen kerran. Mikä tuossa opiskelussa viehättää? Olenhan oikeastaan opiskellut koko työurani ajan, milloin jotakin lyhyempää kokonaisuutta, milloin tutkintoa.
Opiskelu antaa minulle valtavasti energiaa. Jopa esimieheni totesi, että "et näytä nauttivan työstäkään, jos sinulla ei ole jotakin lisähaastetita koko ajan". Osui kyllä oikeaan. Nautin siitä, että löydän itselleni uutta tietoa, saan pohtia asioita, tehdä kirjoitelmia, reflektoida, puida asioita muiden kanssa, esitellä osaamistani muille...
Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajat ja muu henkilökunta ovat upeita! Heillä on ollut suuri merkitys ointojeni sujumiseen. Ilmapiiri on ollut niin hyväksyvä, innostava ja kannustava, että on ollut ilo opiskella heidän kanssaan. Opettaat ovat omalla esimerkillään näyttäneet, millainen on hyvä ammatillinen opettaja!
Seuraava kirjoitelmani tulee ehkä sitten vasta harjoittelusta - jos koneet ja netti toimivat...
sunnuntai 5. maaliskuuta 2017
lauantai 11. helmikuuta 2017
Harjoitteluun ulkomaille
Nyt toteutuu unelmani, että lähden ulkomaille suorittamaan opetusharjoitteluni; tämähän oli unelmissani jo silloin, kun opsikelin sosionomin tutkintoa. tuolloin perhetilanne oli sellainen, että ulmomaille lähteminen ei ollut realistista. Nyt se on totetumassa: 1,5 kuukautta Tansaniassa!
Miksi ulkomaille vaihtoon?Miksi juuri Tansaniaan? Olen ollut jo pitkään kiinnostunut eri maista ja kulttuureista ja toimiessamme kummiperheenä monille ulkomaisille vaihto-opeikelijoille olen saanut tutustua upeisiin nuoriin ympäri maailmaa. Samalla on tullut aina pieni - tai isompikin - katsaus heidän kulttuureistaan: Slovenia, Namibia, Ranska, Saksa, USA, Irlanti, Italia, Liettua, Puola, Japani, Kiina...Matkoilla, joita olemme mieheni kanssa viime vuonna mieheni kanssa saaneet tehdä, oeln aina eniten ollut kiinnostunut ihmisistä, joita olemme tavanneet. Ja aivan mahtavia ihmisiä olemme tavanneet! Eri ikäisiä, erilaissa elämäntilanteissa olevia, eri uskontoihin kuuluvia, perheellisiä, perheettömiä...Monia antoisia keskusteluja on yhäkin mielessäni, kauniita muistoja.
Afrikka on vieras maanosa, Tansania vieras ja tuntematon maa. Miksipä en lähtisi sinne?
Miksi ulkomaille vaihtoon?Miksi juuri Tansaniaan? Olen ollut jo pitkään kiinnostunut eri maista ja kulttuureista ja toimiessamme kummiperheenä monille ulkomaisille vaihto-opeikelijoille olen saanut tutustua upeisiin nuoriin ympäri maailmaa. Samalla on tullut aina pieni - tai isompikin - katsaus heidän kulttuureistaan: Slovenia, Namibia, Ranska, Saksa, USA, Irlanti, Italia, Liettua, Puola, Japani, Kiina...Matkoilla, joita olemme mieheni kanssa viime vuonna mieheni kanssa saaneet tehdä, oeln aina eniten ollut kiinnostunut ihmisistä, joita olemme tavanneet. Ja aivan mahtavia ihmisiä olemme tavanneet! Eri ikäisiä, erilaissa elämäntilanteissa olevia, eri uskontoihin kuuluvia, perheellisiä, perheettömiä...Monia antoisia keskusteluja on yhäkin mielessäni, kauniita muistoja.
Afrikka on vieras maanosa, Tansania vieras ja tuntematon maa. Miksipä en lähtisi sinne?
lauantai 28. tammikuuta 2017
Opettajuus tulevaisuudessa
OPETTAJAN TYÖN
SUUNNITELMALLISUUS JA TULEVAISUUS 2016
Saara Kotajärvi
ECVET
ECVET on järjestelmä, jonka avulla
ammatillisen koulutuksen opintosuorituksia voidaan siirtää maasta toiseen niin,
että ne ovat vertailukelpoisia. Tavoitteena on toisaalta lisätä yksilöllisten
opintopolkujen mahdollistumista ja toisaalta lisätä sekä opiskelijoiden että
opettajien (kuin myös muun henkilökunnan) liikkuvuutta. – Viittaan tässä myös oppilaitosten
kansainvälistymisstrategioihin, joissa liikkuvuuden lisääntyminen on
keskeisempiä tavoitteita. Esimerkiksi OAMK:n strategiassa on tarkalleen
määriteltynä ulkomaille vaihtoon lähtevien opiskelijoiden ja opettajien määrät,
samoin oppilaitokseen tulevien opiskelijoiden ja opettajien määrät.
Strategiassa myös määritellään, millä muilla keinoilla kansainvälistymistä
tuetaan. ( Oulun ammattikorkeakoulun
kansainvälisen toiminnan suunnitelma vuodelle 2013). Järjestelmän tavoitteena
on myös pedagoginen uudistus, jossa jäykästä suoritusten keräämisestä on
siirrytty osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Tämä on merkittävä
uudistus, joka on vaatinut myös suomalaisen ammatillisen koulutusjärjestelmän
uudistuksia.
TUTKE UUDISTUS
TUTKE-uudistus eli ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän uudistus
on vaatinut - ja vaatinee edelleen –
muutosta sekä ajattelutavoissa että toiminnoissa. Tähän saakka on opintojen
suorittaminen tietyn kaavan, standardin mukaan, ollut keskiössä. Nyt keskiössä
ovat opiskelijan osaaminen ja sen kehittymisen tukeminen.
Opetuksen suunnittelun lähtökohtana ovat osaamisperusteisuus,
yksilöllisyys (henkilökohtaiset oppimisen suunnitelmat) sekä
työelämälähtöisyys. Tämä asettaa vaatimuksia sekä oppijalle itselleen että
häntä ohjaavalle opettajalle.
Opettajan työn kuva muuttuu suoritusten mahdollistajasta oppimisen ja
osaamisen tukemiseen. Opettaja ei voi enää tarkastella, onko oppilas ollut
riittävästi läsnä ja suorittanut riittävät kokeet, tentit tai tehtävät vaan
hänen tulee arvioida oppijan osaamista. Oppija puolestaan arvioi omaa
osaamistaan, tunnistaa osaamisensa ja arvioi täydennettävän osaamisen.
Opettajan tulee arvioida, onko osaaminen riittävää, onko oppija riittävällä
tavalla osoittanut ja dokumentoinut osaamisensa vai tarvitaanko osaamisen
täydentämistä. Oppija voi hankkia osaamista myös muualta kuin oppilaitoksen
tarjoamasta tai hänellä voi olla osaamista jo ennestään liittyen aiempaan
koulutukseen ja kokemukseen. Kun opettaja aiemmin pystyi arvioimaan suoritusta
tiettyjen kriteerien mukaan, on hänen nyt kyettävä katsomaan asiaa laajemmin ja
osattava tunnistaa osaaminen oppijan antamien näyttöjen ja/tai dokumenttien
perusteella. Tämä ei välttämättä aina ole aivan yksiselitteistä ja vaatii
opettajalta paneutumista asiaan, vahvaa osaamista osaamisalueesta sekä
laaja-alaista näkemystä, ennakkoluulottomuuttakin.
Yksi uudistuksen aiheista on työelämälähtöisyys. Entistä enemmän pyritään
siihen, että ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet vastaavat työelämän
vaatimuksia. Myös oppimisympäristöjen tulisi olla mahdollisimman lähellä aitoja
työelämäympäristöjä. Työelämä muuttuu kaiken aikaa ja sen myötä muuttuvat myös
ne vaatimukset, joita opiskelijalta vaaditaan, jotta hänestä tulee työn osaaja.
Oppilaitokset ovat tietenkin kautta aikojen tehneet yhteistyötä työelämän
kanssa mutta nyt sen merkitys korostuu. Parhaimmillaan tästä hyötyvät kaikki –
niin oppija, oppilaitos kuin työelämäkin. Yhdessä voidaan suunnitella oppijan
osaamistarpeita vastaavat työtehtävät, jotka tukevat hänen oppimistaan ja
osaamistaan. Samalla työpaikka voi saada arvokasta lisäosaamista ja
kehittämisen mahdollisuuden oppijan ja hänen oppilaitoksensa mukanaan tuomalla
(uudella) tiedolla ja taidoilla. Aidossa työympäristössä voidaan tunnistaa
sellaista osaamista, joka muuten joidenkin oppijoiden kohdalla olisi työlästä.
Tästä voisi esimerkkinä olla nuori, jonka kirjalliset ja suulliset taidot
ontuvat mutta joka käytännön työtehtävissä osoittaa osaamisensa mitä
parhaimmilla tavoilla. Mikäli oppiminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen
tapahtuvat työympäristössä, oppija saavuttaa sellaisia taitoja, joita oppilaitosympäristö
ei välttämättä tue: oma-aloitteisuutta, päätöksentekotaitoa sekä
vuorovaikutustaitojen kehittymistä oman ammattialan vaatimalle tasolle (tai
ainakin siihen suuntaan).
Uudistus vahvistaa oppijan mahdollisuutta omaan yksilölliseen
oppimispolkuun. Hänen on osoitettava osaamisensa ammattitaitovaatimusten
mukaisesti mutta hänellä on enemmän vaihtoehtoja osaamisensa osoittamiseen. Hän
voi suunnata opintojaan niin, että voi entistä paremmin opiskella omien
mielenkiinnon ja innostuksen mukaan. Näin hänen motivaationsa säilyy paremmin
ja se taas todennäköisesti takaa sen, että hän saa opintonsa loppuun ajoissa;
tämähän on myös oppilaitoksen ja valtiovallan intresseissä.
MILLAINEN ON OPETTAJAN TYÖN TULEVAISUUS ?
Opettajan työn kuva laajentuu uudistuksen myötä. Hänen tulee hallita myös
muita alueita kuin perinteinen opettaminen.
Suunnittelu on yhä keskeisemmässä asemassa opettajan työssä. Vaihtuvat
oppimisympäristöt, yksilölliset oppimispolut ja osaamisperusteisuus vaativat
toisenlaista suunnittelua kuin aiempi suorituksiin ja aikatauluihin sidottu
oppiminen. Työelämässä käytetyt työmenetelmät ja tekniikat sekä ajattelutavan
muutokset (esimerkiksi sosiaalialalla normaaliudesta yksilökeskeiseen
työtapaan) edellyttävät opettajalta tiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän
kanssa. Lainaan tähän esimerkin ammattioppilaitoksessa opiskelevan poikani
äidinkielen tunnilla ryhmän tekemästä lehtisestä: ”Terveiset sieltä
(työssäoppimispaikasta) olivat, että olisi hyvä teillä koulussa opettaa enemmän
alaan liittyviä työharjoitteita, mitä oikeassakin työelämässä tehdään”.
Pitäisikö tämä tulkita niin, että työssäoppimispaikalla odotettiin oppijan jo
osaavan tehtävät, joihin hänet siellä ohjattiin? Opiskelija oli edelliseen
vastannut seuraavasti: ”Opetussuunnitelmaan voisi aika olla tehdä isoja
muutoksia, että ei aina tarvitsisi sanoa työharjoittelupaikassa, että ei
minulle ole opetettu käytännönasioita. Vähemmän teoriaa enemmän käytäntöä” .
Teksti on kirjoitettu vuonna 2016 syksyllä.
Yksilökeskeisyys vaatii opettajaa ottamaan suunnittelussa, toteutuksessa
ja arvioinnissa huomioon oppijan yksilöllisen opintopolun. Suunnittelu lähtee
tosiasiassa (myös työelämälähtöisyyden ja osaamisperusteisuuden osalta) jo
kauempaa eli oppilaitoksen suunnitelmista toteuttaa uuden ajattelumallin
mukaista oppimista ja oppimisympäristöjä ja – malleja. Yksilökeskeisyys näkyy
oppijan henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa, jonka oppija laatii itse
mutta yhdessä opettajan kanssa. Mikäli työelämä on suunnittelussa mukana, aina
vain parempi; tätähän uusi ajattelumalli edellyttää. Opettajan tehtävänä on
tukea oppijaa suunnitelman teossa niin, että oppiminen ja tarvittava osaaminen
mahdollistuvat. Hänen tulee realistisesti arvioida, onko oppijan mahdollista
päästä osaamistavoitteisiin suunnitellulla tavalla ja antaa jatkuvasti
palautetta sekä osaamistavoitteiden saavuttamisesta että suunnitelman toteutumisesta.
Opetus tulee suunnitella mahdollisimman isoiksi kokonaisuuksiksi
työelämälähtöisesti.
Oppijalle on asetettu ammattitaitovaatimukset ja opettajan vastuulla on
suunnitella oppimista niin, että tämä mahdollistuu. Sanomattakin on selvää,
että opettajan on tunnettava nämä tavoitteet. Hänen on tunnistettava erilaiset
työtehtäväkokonaisuudet, joiden avulla osaaminen mahdollistuu. Opettaja
suunnittelee (mahdollisesti ja toivottavasti yhdessä muiden opettajien ja muun
henkilökunnan kanssa) oppijan työjärjestyksen. Voisi kuvitella, että tämä on
haasteellinen vaihe: miten suunnitella yksittäisen oppijan ja toisaalta ryhmän
työjärjestys niin, että käytännössä työjärjestystä on mahdollista noudattaa ja
osaaminen varmistuu? Oppilaitoksella on tietyt raamit, joiden puitteissa opetus
tapahtuu ja tämä tietenkin asettaa reunaehtoja myös opettajan työn
suunnittelulla ja toteutukselle. Toisaalta voisi kuvitella, että tällainen
työskentely, jossa yksilöllisyys on keskeinen lähtökohta, opettaja voi käyttää
omaa luovuuttaan sovittaessaan yhteen eri intressejä. Opettajalta vaaditaan yhä
parempia vuorovaikutustaitoja myös suunnitteluvaiheessa; joutuuhan hän
suunnitellessaan tekemään yhteistyötä monen tahon kanssa.
Opettaja joutuu myös suunnittelemaan, millä tavalla hän seuraa oppijan
oppimisprosessia ja osaamistavoitteiden saavuttamista ja suunniteltava, miten
hän tukee oppimisprosessia.
Opettajan työn suunnittelu – hänen työnkuvansa - olisi hyvä tehdä yhdessä
johdon kanssa. Mikäli tavoitteena on aito työelämälähtöisyys, on
tarkoituksenmukaista tehdä suunnitelmallista yhteistyötä työelämän kanssa. Opettajan
on hyvä yhdessä johdon kanssa arvioida, millä tavalla suunnittelu on onnistunut
suhteessa uuteen ammatilliseen koulutukseen.
Opettajan substanssiosaamiselle ja pedagogiselle osaamiselle uusi
ajattelutapa asettaa myös vaatimuksia. Työelämän vaatimukset vaihtelevat ja
yleensä lisääntyvät; tässä muutoksessa opettajan on pysyttävä mukana. Työelämä
kokemukseni mukaan toisaalta odottaa oppilaitosyhteistyön tuovan mukanaan
jotakin uutta työyhteisöön ja toisaalta opettaja odottaa yhteistyön antavan
itselleen, oppijalle ja oppilaitokselle jotakin uutta. Opettajan on oltava
valmis hankkimaan substanssiosaamistaan lisää; hänellä on oltava
avarakatseisuutta ja ennakkoluulottomuutta omaksuakseen uusia ajatuksia, tietoa
ja ajattelumalleja.
Ammatillisen koulutuksen muutos asettaa vaatimuksia opettajan
pedagogiselle osaamiselle. Ottaessaan huomioon oppijan yksilöllisen
oppimispolun on opettajan osattava valita oikeita pedagogisia ratkaisuja. Millainen
pedagoginen ratkaisu sopii juuri tälle oppijalle, tälle ryhmälle? Millä tavalla
mahdollistan ja tuen oppijan motivaation syntymistä niin, että hän löytää omat
vahvuutensa ja osaa itse valita itselleen sopivat oppimisstrategiat niin, että
osaaminen varmistuu ja samalla oppimisprosessi etenee? Yhteistoiminnallinen
oppiminen ja vertaisarviointi tulevat korostumaan jatkossa entistä enemmän;
opettajan tulee löytää motivaatio näiden pedagogisten mallien käyttöön ja näin
innostettava oppijoitaan niihin. Opetusta on suunniteltava niin, että
pedagogiset ratkaisut tukevat oppijan itseohjautuvuutta ja antavat hänelle
edellytyksiä (yksilöllisesti) suunnitella omaa oppimistaan myös työelämässä.
Kansainvälistyminen asettaa myös vaatimuksia opettajan työlle. Opettajan
tulee pitää omaa kansainvälistymis- ja monikulttuuriusosaamistaan ajan tasalla,
myös kielitaitoaan. Hänen tulee olla tietoinen oppilaitoksen tavoitteista tässä
suhteessa ja tukea sekä omien oppijoidensa osaamista tässä kuin myös olla
valmis ottamaan oppijoikseen oppilaita eri kulttuureista.
Toteuttaessaan arviointia opettajan tulee osata arvioida oppimista ja
osaamista erillisinä kokonaisuuksina. Palaute, jonka opettaja antaa, on osa
arviointia. Palutteen tavoittena on tukea oppijaa näkemään vahvuuksiaan ja
toisaalta näkemään kehitettävät seikat ja osaamisalueet. Palautteen avulla
voidaan yhdessä arvioida osaamista mutta myös oppimisprosessia. Parhaimmillaan
palaute antaa oppijalle oivalluksia hänestä itsestään oppijana, hänen
ammatillisesta osaamisestaan ja oppimisprosessista.
Arvioinnin tulee olla oikeudenmukaista ja realistista mutta sen avulla ei
saa ”tyrmätä” oppijaa vaan auttaa häntä näkemään oleelliset asiat. Opettajan on
osattava suunnitella, missä vaiheessa oppimisprosessia hän arvioi osaamista ja
oppimisprosessia niin, että se parhaiten tukee oppijaa mutta myös edistää
oppimistavoitteiden saavuttamista.
POHDINTAA
Haastattelin tätä kirjoittaessani kolmea nuorta, joilla on kokemusta
opiskelusta ammatillisessa oppilaitoksessa. Vävyni Sami valmistui
LVI-asentajaksi 2009, poikamme Veikko valmistuu tänä keväänä puualan
perustutkinnosta ja poikamme Eelis opiskelee toista vuotta rakennuspuolella.
Halusin kuulla heiltä, millä tavalla ja missä oppimista tapahtui7tapahtuu ja
millä tavalla osaamisperusteisuus näkyy – jos näkyy – opinnoissa.
Näyttäisi olevan niin, että osaamisperusteisuus on todellisuutta
poikiemme kohdalla. Enää ei vaadita ehdotonta läsnäoloa esimerkiksi yhteisten
aineiden kohdalla vaan esimerkiksi Veikko suoritti matematiikan tekemällä
ensimmäisellä tunnilla tentin, jonka perusteella hän osoitti vaadittavan
osaamisen. Sami on valmistunut vaiheessa, jolloin osaamisperusteisuus ei ollut
näkynyt heillä ollenkaan. Eeliksen kohdalla termi osaamisperusteisuus oli tuttu
ja hänen mukaansa se ehkä näkyy parhaiten siinä, että ehdotonta läsnäoloa ei
joka aineessa vaadita.
Työelämälähtöisyys näkyy poikien kertomassa jollakin tavalla mutta en
osaa arvioida, millainen muutos se oikeastaan on ollut. Eeliksen opetus on
tapahtunut pääasiassa aidolla talonrakennustyömaalla näiden kahden vuoden
aikana, joten oppimista tapahtuu aidossa ympäristössä. Veikko on antanut
vaadittavat näytöt oppilaitoksessa. Samin mukaan hän ei oppinut
työssäoppimispaikoissa mitään (paitsi oppi tunnistamaan erinäisiä LVI-alan
tarvikkeita). Nyt, oltuaan työelämässä jo usean vuoden, hän arveli, että ei
taitaisi ostaa taloa, jonka rakentajina ja LVI-osaajina olisi ollut
ammattioppilaitoksen opiskelijoita…
Omissa opinnoissani osaamisperusteisuus on näkynyt hienosti. Uudenlaisen
ajattelumallin omaksuminen vaati runsaasti aikaa – ja tekemistä. Kun asteittain
täytti HOPS:aan ja suunnitteli opiskeluaan, alkoi vähitellen ymmärtää idean ja
sen hienouden. Työssäni olen tavannut monia sosiaali- ja terveysalan
opiskelijoita, jotka ovat työssäoppimisjaksolla yksikössämme. Yksikön
esimiehenä keskutelen heidän tavoitteistaan ja näytön suunnitelmista. Näyttää
siltä, että tällä hetkellä osaamisperusteisuus ei vielä tällä alalla näy – ei
ainakaan minulle. Lähihoitajaopiskelijoiden tavoitteet ja suunnitelmat ovat
erittäin moniselkoisia ja moninaisia. Myös näyttösuunnitelmat ovat mielestäni aivan
liian monimutkaisia. Edellä mainitut ovat mielestäni vielä irrallaan käytännön
työelämästä (esimerkiksi neljän viikon aikana laadittava kuntoutumista tukeva
suunnitelma yhdelle asiakkaalle; täysin epärealistista tai sitten ajattelen
asian liian laajasti. Kaikilla opiskelijoilla on käsittääkseni ollut aivan
samat suunnitelmat eikä siellä ole muistaakseni ollut mainintaa
osaamisperusteista…
Uusi malli vaatii aikaa – ja meitä, uudella tavalla osaamisemme saaneita
opettajia. Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailmanlaajuisesti tunnettua ja
arvostettua mutta jotta säilymme kilpailukykyisinä jatkossakin, on uudistuttava
jatkuvasti.
torstai 26. tammikuuta 2017
Kansainvälisyys ja monikulttuurius
Osoitimme Helin kanssa kansainvälisyys ja monikulttuurius osaamisemme eilen illalla. Etukäteen jännitin tilaisuutta kovastikin, vaikka olenkin suhteellisen runsaasti kouluttanut erilaisia työyhteisöjä. Aiemmin on tottunut siihen, että kouluttajaparin kanssa voi istua alas, suunnitella ja tarpeen mukaan käydä yhdessä materiaalin läpi, jotta varmistemme sen, että molemmilla on sama ymmärrys koulutettavasta asiasta. Siinä samalla on voinut tuoda spontaanisti esille ideoita liittyen esitystapaan ja käytännön esimerkkeihin. Samalla on voinut antaa palautetta toiselle tavasta, jolla kaveri aikoo asiansa esittää. - Ja kun vielä tuntee kouluttajakaverinsa hyvin, voi olla varma siitä, että koulutuksen aikana toinen tukee toisen osuutta. Se myös oli selvää, että tutun kaverin kanssa saattoi kesken esityksen keskeyttää toisen tämän siitä häiriintymättä. Ja tiesi myöskin sen, että toinen jo yleensä katseesta osasi tunnistaa, milloin toinenkin halusi osallsitua juuri tämän osuuden kouluttamiseen (vaikka siis työnjaollisesti olikin toisen vuoro).
Nyt oli toisin: Helni kanssa emme ole ikinä tavanneet muuta kuin AC:lla kuullet toistemme äänet ja kuulleet toisen tavan kommentoida ja ottaa osaa opetukseen. Maaritin ehdotuksesta toteutimme opetuksen käyttäen tiimiopettajuutta - ja yllättäen hyvinhän se meni! Tulkoon tässä vielä kiitokset Helille!
Suunnittelimme opetustuokion lähinnä sähköpostin ja puhelimen välityksellä ja suhteellisen lyhyellä ajanjaksolla. Suunnittelua auttoi käsitykseni mukaan se, että meillä molemmilla on elämänkokemusta ja kokemusta myös kansainvälistymisestä ja monikultturisuudesta. Näin ollen meillä oli yhteinen kokemuspohja - vaikkakin erillä tavalla hankittu - joten saatoimme käydä suoraan asiaan luottaen siihen, että kumpikin ymmärsi oleelliset ja keskeisimmät seikat aiheesta. Olimme käsitykseni mukaan myös molemmat tietoisia omasta osaamisedstamme ja tiesimme, mihin piti keskittyä, jotta itse sai riittävän osaamisen.
Itse opetustuokio meni niin kuin oli suunniteltu. Sen totesin, että tunti on lyhyt aika tällaisen aiheen käsittelyyn ja olisi ollut hyvä, mikäli meillä olisi ollut aikaa vaikkapa puolikin tuntia lisää. Olimme suunnitelleet opiskelijoille kysymyksiä, jotka olisimme esittäneet esityksen lopuksi chatin välityksellä, jotta olisimme voineet varmistua oppimisesta. Kysmykset olisivat ollet 1) Keskeisten käsitteiden määrittely, 2) Mitä haasteita monikulttrius asettaa opettajan työhön ja 3) Millaiseksi arvioit oman osaamisesi suhteessa tähän aiheesee. Tähän ei kuitenkaan jäänyt aikaa. Mietimmekin näin jälkikäteen Helin kanssa, että laitamme ko. kysmykset Tarjoumaan jälkitehtävksi ja pyydämme itse kutakin pohtimaan siitä blogissaan. Maaritin tekemän pikakyselyn avulla näimme, että osallistujat olivat ymmärtäneet, mistä tässä osaamisalueessa oli kyse.
Visualisointiin olisi ehkä omalta osaltani voinut kiinnittää enemmän huomiota tai enemmänkin siihen, millä tavalla tärkeät asit tulivat esille ja säilyivät esillä. Olisin voinut hyödyntää näytöllä olevaa Note-tilaa ja laittaa sinne esimerkiksi diaoisa esitety kysymykset ja samoin muutaman oleellisen seikan liittyen keskeisempiin seikkoihin kulttuurien väkisistä eroavaisuuksista.
Koen, että olen vahvoilla tämän aiheen suhteen. Toimiminen ulkomaalaisten opiskelijoiden kummiperheenä yli kymmenen vuoden ajan on antanut mahdollisuuden tutustua useaan eri kultturiin ja antanut mahdollisuuden tutustua aivan mahtaviin nuoriin ympäri maailmaa. Olemme mieheni kanssa myös matkustelleet jonkin verran "reppureissaajina - muun muassa InterRaililla pari vuotta sitten - ja nähneet monelaista elämää ja kulttuuria. matkoillamme olemme majoittuneet muualla kuoin hotelleissa, matksutaneet yleisillä kulkuneuvoilla ja tutustuneet upeisiin ihmisiin!
Innostuin etsimään tietoa ammatillisen koulutuksen kansainvälisymisestä ja siitäpä löytyikin trunsaasti hyviä raportteja ja tutkimuksia. Tunnin aikana ei kuitenkaan voi kaikkea esittää ja toivonkin, että osallistujat käyvät antamiemme linkkien kautta tutustumassa noihin materiaaleihin.
Valmistumme opettajiksi maailmaan, jossa kansainvälistyminen ja monikultturius ovat osa opettajan elämää. Nämä seikat kuuluvat myös ammatillisen opettajan ammattitaitovaatimuksiin. Jospa opewtustuokiomme antoi intoa toisillekin paneutua asiaan!
Nyt oli toisin: Helni kanssa emme ole ikinä tavanneet muuta kuin AC:lla kuullet toistemme äänet ja kuulleet toisen tavan kommentoida ja ottaa osaa opetukseen. Maaritin ehdotuksesta toteutimme opetuksen käyttäen tiimiopettajuutta - ja yllättäen hyvinhän se meni! Tulkoon tässä vielä kiitokset Helille!
Suunnittelimme opetustuokion lähinnä sähköpostin ja puhelimen välityksellä ja suhteellisen lyhyellä ajanjaksolla. Suunnittelua auttoi käsitykseni mukaan se, että meillä molemmilla on elämänkokemusta ja kokemusta myös kansainvälistymisestä ja monikultturisuudesta. Näin ollen meillä oli yhteinen kokemuspohja - vaikkakin erillä tavalla hankittu - joten saatoimme käydä suoraan asiaan luottaen siihen, että kumpikin ymmärsi oleelliset ja keskeisimmät seikat aiheesta. Olimme käsitykseni mukaan myös molemmat tietoisia omasta osaamisedstamme ja tiesimme, mihin piti keskittyä, jotta itse sai riittävän osaamisen.
Itse opetustuokio meni niin kuin oli suunniteltu. Sen totesin, että tunti on lyhyt aika tällaisen aiheen käsittelyyn ja olisi ollut hyvä, mikäli meillä olisi ollut aikaa vaikkapa puolikin tuntia lisää. Olimme suunnitelleet opiskelijoille kysymyksiä, jotka olisimme esittäneet esityksen lopuksi chatin välityksellä, jotta olisimme voineet varmistua oppimisesta. Kysmykset olisivat ollet 1) Keskeisten käsitteiden määrittely, 2) Mitä haasteita monikulttrius asettaa opettajan työhön ja 3) Millaiseksi arvioit oman osaamisesi suhteessa tähän aiheesee. Tähän ei kuitenkaan jäänyt aikaa. Mietimmekin näin jälkikäteen Helin kanssa, että laitamme ko. kysmykset Tarjoumaan jälkitehtävksi ja pyydämme itse kutakin pohtimaan siitä blogissaan. Maaritin tekemän pikakyselyn avulla näimme, että osallistujat olivat ymmärtäneet, mistä tässä osaamisalueessa oli kyse.
Visualisointiin olisi ehkä omalta osaltani voinut kiinnittää enemmän huomiota tai enemmänkin siihen, millä tavalla tärkeät asit tulivat esille ja säilyivät esillä. Olisin voinut hyödyntää näytöllä olevaa Note-tilaa ja laittaa sinne esimerkiksi diaoisa esitety kysymykset ja samoin muutaman oleellisen seikan liittyen keskeisempiin seikkoihin kulttuurien väkisistä eroavaisuuksista.
Koen, että olen vahvoilla tämän aiheen suhteen. Toimiminen ulkomaalaisten opiskelijoiden kummiperheenä yli kymmenen vuoden ajan on antanut mahdollisuuden tutustua useaan eri kultturiin ja antanut mahdollisuuden tutustua aivan mahtaviin nuoriin ympäri maailmaa. Olemme mieheni kanssa myös matkustelleet jonkin verran "reppureissaajina - muun muassa InterRaililla pari vuotta sitten - ja nähneet monelaista elämää ja kulttuuria. matkoillamme olemme majoittuneet muualla kuoin hotelleissa, matksutaneet yleisillä kulkuneuvoilla ja tutustuneet upeisiin ihmisiin!
Innostuin etsimään tietoa ammatillisen koulutuksen kansainvälisymisestä ja siitäpä löytyikin trunsaasti hyviä raportteja ja tutkimuksia. Tunnin aikana ei kuitenkaan voi kaikkea esittää ja toivonkin, että osallistujat käyvät antamiemme linkkien kautta tutustumassa noihin materiaaleihin.
Valmistumme opettajiksi maailmaan, jossa kansainvälistyminen ja monikultturius ovat osa opettajan elämää. Nämä seikat kuuluvat myös ammatillisen opettajan ammattitaitovaatimuksiin. Jospa opewtustuokiomme antoi intoa toisillekin paneutua asiaan!
Loppukiri? Jotakin muuta vielä ennen sitä
Onkohan liian paljon sanottu, että otan loppukirin? Tavoitteenani on suorittaa harjoittelu tämään kevään aikana ja saada osaamiseni osoitettua vielä niiltäkin osa-alueilta, joilta se vielä on osoittamatta. Työläintä on noiden digimerkkien suorittaminen...
Opinnot ovat tähän saakka ollet antoisia. Olen oikeastaan yllättynyt siitä, millaisen prosessin olen saanut jo tähän mennessä käydä läpi. Oman mausteensa prosessiin on tuonmut se, että olen ollut kahdessa eri opiskelijaryhmässä mukana. On siis ollut paljon uusia ihmisiä, joihin on saanut tutustua ja tietenkin se ei aina ole helppoa. Ryhmissä on kuitenkin ollut toisia kannustava ilmapiiri, joka on rohkaissut ottamaan kantaa ja osallistumaan opiskeluun. EHOPE-ryhmä, jossa olen ollut syksystä lähtien, on useaan otteeseen siirtänyt minut pois mukavuusalueeltani - tai ei niinkään ryhmä vaan opiskelu ryhmässä.
Opiskelu eHOPE-ryhmässä on vaatinut toisenlaisia taitoja kuin ne, joita olen tottunut käyttämään muussa opiskelussa: digiosaamista. Olen nyt suorittanut muutaman digimerkin ja työlästä on; jotenkin tuntuu, että teen joka kerta kaikki mahdolliset virheet...no, periksi enanna vaan suoritan ne. AC-lla työskentely antaa mahdollisuuden erilaiseen vuorovaikutukseen; vaatii taitoa kuunnella keskittyneesti toisia ja samalla keskittyä omaan opimiseen.
Osaamisen osoittaminen niin sanotussa palapelimalissa vaatii huolellista suunnittelua. Millaista visuaalista materiaalia, miten jaksotan tuokion, miten aktivoin osallistujia, miten varmistan oppimisen?
Opinnot ovat tähän saakka ollet antoisia. Olen oikeastaan yllättynyt siitä, millaisen prosessin olen saanut jo tähän mennessä käydä läpi. Oman mausteensa prosessiin on tuonmut se, että olen ollut kahdessa eri opiskelijaryhmässä mukana. On siis ollut paljon uusia ihmisiä, joihin on saanut tutustua ja tietenkin se ei aina ole helppoa. Ryhmissä on kuitenkin ollut toisia kannustava ilmapiiri, joka on rohkaissut ottamaan kantaa ja osallistumaan opiskeluun. EHOPE-ryhmä, jossa olen ollut syksystä lähtien, on useaan otteeseen siirtänyt minut pois mukavuusalueeltani - tai ei niinkään ryhmä vaan opiskelu ryhmässä.
Opiskelu eHOPE-ryhmässä on vaatinut toisenlaisia taitoja kuin ne, joita olen tottunut käyttämään muussa opiskelussa: digiosaamista. Olen nyt suorittanut muutaman digimerkin ja työlästä on; jotenkin tuntuu, että teen joka kerta kaikki mahdolliset virheet...no, periksi enanna vaan suoritan ne. AC-lla työskentely antaa mahdollisuuden erilaiseen vuorovaikutukseen; vaatii taitoa kuunnella keskittyneesti toisia ja samalla keskittyä omaan opimiseen.
Osaamisen osoittaminen niin sanotussa palapelimalissa vaatii huolellista suunnittelua. Millaista visuaalista materiaalia, miten jaksotan tuokion, miten aktivoin osallistujia, miten varmistan oppimisen?
sunnuntai 4. joulukuuta 2016
Suunnitelmia harjoittelua ajatellen
Olen suunnittelemassa jo opetusharjoitteluani vaikka olisi kyllä vielä muutakin tehtävää ennen sitä...Saa nähda, onnistuuko suunnitelmani lähteä ulkomaille vaihtoo; saisin samalla antaa panokseni jonnekin, missä siitä olisi mahdollisesti hyötyäkin ja saisin harjoittelukokemuksen myötä muutakin mukavaa kokemusta...
tiistai 22. marraskuuta 2016
Oppimisen trilogia
Oppimsen trilogia oli uusi käsite minulle ja piti katsoa video useampaankin kertaan, ennen kuin sai itselleen selvän kuvan asiasta. Tässä kohtaa minulla muuten tapahtui oppimista: toisen tekemää kuvaa, kaaviota tai muuta sellaista on ainakin minun vaikeampi hahmottaa. Jos lukisin tuon saman asian ja tekisin siitä itselleni kaavion tai kuvan, hahmottaisin sen selkeämmin. Koskeekohan tämä muitakin kuin minua? Opin asioita hyvin visuaalisesti ja piirtelen mielelläåni kuvia tai käytän MindMap-tekniikkaa selveentääkseni asioista; minulle itselleni ne ovat selkeitä mutta entäpä oppijalle?
Oppimistulos on aina prosessi, jota edeltää opetusteko ja oppimisteko. Nämä taas pohjautuvat oppimisen triangeliin: lähtötaso, tehokas toiminta ja jatkuva arviointi. Mitä nämä voisivat käytännössä tarkoittaa?
Ohjatessani uutta oppijaa, minun tulisi selvittää, mitä hän jo osaa, missä tarvitsee ohjaamista, missä kohtaa osaamisessa on täydennettävää. Tämännpohjalta sitten suunnittelisin sellaista tehokasta toimintaa, joka tukisi ja edesauttaisi oppijan oppimista. suunnittelu tulisi tapahtua yhdessä oppijan kanssa; tällöin saavutettaisiin paras lopputulos. Oppijan tulisi sitten tehdä oppimistekoja. Minun on helppo miettiä tätä asiaa aikuisopiskelijoiden kanssa ja kerron tässä, millä tavalla olen näitä asioita huomioinut ollessani kouluttamassa erilaisia työyhteisöjä.
Ennen varsinaista koulutuspäivää laitan kaikille osallistujille kyselyn, jossa kartoitan heidän tietojaa, taitojaan ja käsityksiään koulutettavasta asiasta. Tältä pohjalta voin suunnata koulutusta oikeaan suuntaa. Teen koosteen vastauksista, laitan sen visuaalisesti esille koulutustapahtuman alussa ja käymme sen vielä yhdessä läpi. Tässä vaiheessa vielä yleensä kysyn, mitä odotuksia koulutukselle on ja laitan nekin visuaalisesti näkyviin. Tämä on siis lähtötason selvittämistä. Sen jälkeen ryhdymme paneutumaan opittavaan asiaan. Tehokkaita toimintatapoja ovat muun muassa työskentely pienryhmissä, jossa ryhmä paneutuu aiheeseensa ja esittää asian toislle. Käymme ryhmien tuotokset läpi ja pyrin omilla kysymyksilläni, esimerkeillä ja pohdinnoilla aktivoimaan ryhmää keskustelemaan. Joskus otamme myös käytännön tilanteiden läpikäyntejä, joita sitten yhdessä puimme (esimerkiksi aggressiivisten asiakastilanteiden kautta). Välillä pysähdymme pohtimaan, mitä olemme oppineet ja mihin olisi vielä syytä paneutua. Päivän lopuksi vielä käymme läpi sitä, mitä osallistujat olivat odottaneet koulutukselta, mitä olimme nostaneet yhdessä esille. Arvioimme, jäikö jotakin, johon vielä pitäisi paneutua ja sovimme, millä tavalla. Noin viikon kuluttua koulutuksesta laitan palautekyselyn osallistujille, jossa pyydän vastauksia muun muassa siihen, mikä edisti heidän oppimistaan ja mikä mahdollisesti hidasti sitä.
Aiheeseen aion paneutua lisääkin!
Oppimistulos on aina prosessi, jota edeltää opetusteko ja oppimisteko. Nämä taas pohjautuvat oppimisen triangeliin: lähtötaso, tehokas toiminta ja jatkuva arviointi. Mitä nämä voisivat käytännössä tarkoittaa?
Ohjatessani uutta oppijaa, minun tulisi selvittää, mitä hän jo osaa, missä tarvitsee ohjaamista, missä kohtaa osaamisessa on täydennettävää. Tämännpohjalta sitten suunnittelisin sellaista tehokasta toimintaa, joka tukisi ja edesauttaisi oppijan oppimista. suunnittelu tulisi tapahtua yhdessä oppijan kanssa; tällöin saavutettaisiin paras lopputulos. Oppijan tulisi sitten tehdä oppimistekoja. Minun on helppo miettiä tätä asiaa aikuisopiskelijoiden kanssa ja kerron tässä, millä tavalla olen näitä asioita huomioinut ollessani kouluttamassa erilaisia työyhteisöjä.
Ennen varsinaista koulutuspäivää laitan kaikille osallistujille kyselyn, jossa kartoitan heidän tietojaa, taitojaan ja käsityksiään koulutettavasta asiasta. Tältä pohjalta voin suunnata koulutusta oikeaan suuntaa. Teen koosteen vastauksista, laitan sen visuaalisesti esille koulutustapahtuman alussa ja käymme sen vielä yhdessä läpi. Tässä vaiheessa vielä yleensä kysyn, mitä odotuksia koulutukselle on ja laitan nekin visuaalisesti näkyviin. Tämä on siis lähtötason selvittämistä. Sen jälkeen ryhdymme paneutumaan opittavaan asiaan. Tehokkaita toimintatapoja ovat muun muassa työskentely pienryhmissä, jossa ryhmä paneutuu aiheeseensa ja esittää asian toislle. Käymme ryhmien tuotokset läpi ja pyrin omilla kysymyksilläni, esimerkeillä ja pohdinnoilla aktivoimaan ryhmää keskustelemaan. Joskus otamme myös käytännön tilanteiden läpikäyntejä, joita sitten yhdessä puimme (esimerkiksi aggressiivisten asiakastilanteiden kautta). Välillä pysähdymme pohtimaan, mitä olemme oppineet ja mihin olisi vielä syytä paneutua. Päivän lopuksi vielä käymme läpi sitä, mitä osallistujat olivat odottaneet koulutukselta, mitä olimme nostaneet yhdessä esille. Arvioimme, jäikö jotakin, johon vielä pitäisi paneutua ja sovimme, millä tavalla. Noin viikon kuluttua koulutuksesta laitan palautekyselyn osallistujille, jossa pyydän vastauksia muun muassa siihen, mikä edisti heidän oppimistaan ja mikä mahdollisesti hidasti sitä.
Aiheeseen aion paneutua lisääkin!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)