torstai 26. tammikuuta 2017

Kansainvälisyys ja monikulttuurius

Osoitimme Helin kanssa kansainvälisyys ja monikulttuurius osaamisemme eilen illalla. Etukäteen jännitin tilaisuutta kovastikin, vaikka olenkin suhteellisen runsaasti kouluttanut erilaisia työyhteisöjä. Aiemmin on tottunut siihen, että kouluttajaparin kanssa voi istua alas, suunnitella ja tarpeen mukaan käydä yhdessä materiaalin läpi, jotta varmistemme sen, että molemmilla on sama ymmärrys koulutettavasta asiasta. Siinä samalla on voinut tuoda spontaanisti esille ideoita liittyen esitystapaan ja käytännön esimerkkeihin. Samalla on voinut antaa palautetta toiselle tavasta, jolla kaveri aikoo asiansa esittää.  - Ja kun vielä tuntee kouluttajakaverinsa hyvin, voi olla varma siitä, että koulutuksen aikana toinen tukee toisen osuutta. Se myös oli selvää, että tutun kaverin kanssa saattoi kesken esityksen keskeyttää toisen tämän siitä häiriintymättä. Ja tiesi myöskin sen, että toinen jo yleensä katseesta osasi tunnistaa, milloin toinenkin halusi osallsitua juuri tämän osuuden kouluttamiseen (vaikka siis työnjaollisesti olikin toisen vuoro).

Nyt oli toisin: Helni kanssa emme ole ikinä tavanneet muuta kuin AC:lla kuullet toistemme äänet ja kuulleet toisen tavan kommentoida ja ottaa osaa opetukseen. Maaritin ehdotuksesta toteutimme opetuksen käyttäen tiimiopettajuutta - ja yllättäen hyvinhän se meni! Tulkoon tässä vielä kiitokset Helille!

Suunnittelimme opetustuokion lähinnä sähköpostin ja puhelimen välityksellä ja suhteellisen lyhyellä ajanjaksolla. Suunnittelua auttoi käsitykseni mukaan se, että meillä molemmilla on elämänkokemusta ja kokemusta myös kansainvälistymisestä ja monikultturisuudesta. Näin ollen meillä oli yhteinen kokemuspohja - vaikkakin erillä tavalla hankittu - joten saatoimme käydä suoraan asiaan luottaen siihen, että kumpikin ymmärsi oleelliset ja keskeisimmät seikat aiheesta. Olimme käsitykseni mukaan myös molemmat tietoisia omasta osaamisedstamme ja tiesimme, mihin piti keskittyä, jotta itse sai riittävän osaamisen.

Itse opetustuokio meni niin kuin oli suunniteltu. Sen totesin, että tunti on lyhyt aika tällaisen aiheen käsittelyyn ja olisi ollut hyvä, mikäli meillä olisi ollut aikaa vaikkapa puolikin tuntia lisää. Olimme suunnitelleet opiskelijoille kysymyksiä, jotka olisimme esittäneet esityksen lopuksi chatin välityksellä, jotta olisimme voineet varmistua oppimisesta. Kysmykset olisivat ollet 1) Keskeisten käsitteiden määrittely, 2) Mitä haasteita monikulttrius asettaa opettajan työhön ja 3) Millaiseksi arvioit oman osaamisesi suhteessa tähän aiheesee. Tähän ei kuitenkaan jäänyt aikaa. Mietimmekin näin jälkikäteen Helin kanssa, että laitamme ko. kysmykset Tarjoumaan jälkitehtävksi ja pyydämme itse kutakin pohtimaan siitä blogissaan. Maaritin tekemän pikakyselyn avulla näimme, että osallistujat olivat ymmärtäneet, mistä tässä osaamisalueessa oli kyse.

Visualisointiin olisi ehkä omalta osaltani voinut kiinnittää enemmän huomiota tai enemmänkin siihen, millä tavalla tärkeät asit tulivat esille ja säilyivät esillä. Olisin voinut hyödyntää näytöllä olevaa Note-tilaa ja laittaa sinne esimerkiksi diaoisa esitety kysymykset ja samoin muutaman oleellisen seikan liittyen keskeisempiin seikkoihin kulttuurien väkisistä eroavaisuuksista.

Koen, että olen vahvoilla tämän aiheen suhteen. Toimiminen ulkomaalaisten opiskelijoiden kummiperheenä yli kymmenen vuoden ajan on antanut mahdollisuuden tutustua useaan eri kultturiin ja antanut mahdollisuuden tutustua aivan mahtaviin nuoriin ympäri maailmaa. Olemme mieheni kanssa myös matkustelleet jonkin verran "reppureissaajina - muun muassa InterRaililla pari vuotta sitten - ja nähneet monelaista elämää ja kulttuuria. matkoillamme olemme majoittuneet muualla kuoin hotelleissa, matksutaneet yleisillä kulkuneuvoilla ja tutustuneet upeisiin ihmisiin!

Innostuin etsimään tietoa ammatillisen koulutuksen kansainvälisymisestä ja siitäpä löytyikin trunsaasti hyviä raportteja ja tutkimuksia. Tunnin aikana ei kuitenkaan voi kaikkea esittää ja toivonkin, että osallistujat käyvät antamiemme linkkien kautta tutustumassa noihin materiaaleihin.

Valmistumme opettajiksi maailmaan, jossa kansainvälistyminen ja monikultturius ovat osa opettajan elämää. Nämä seikat kuuluvat myös ammatillisen opettajan ammattitaitovaatimuksiin. Jospa opewtustuokiomme antoi intoa toisillekin paneutua asiaan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti